Pressefoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Pas på: Nu testkøres letbanen på havnen

Alle østjyder skal vænne sig til, at Letbanen nu fylder i gadebilledet, når de nye letbanetog testkøres. Nu er teststrækningen i Aarhus udvidet fra Skejby til Randersvej, Nørrebrogade og havnefronten

Aarhus Letbane har siden maj testkørt de nye letbanetog i Aarhus. I første omgang på en lukket teststrækning mellem Brendstrupgårdsvej og Paludan-Müllers Vej i Skejby, hvor testkørslerne blev udført uden at forstyrre andre trafikanter. Siden er teststrækningen løbende blevet udvidet til også at krydse veje, cykelstier og fodgængerovergange.   

Fra nu af skal østjyder være ekstra opmærksomme, når de går eller cykler langs havnefronten i Aarhus, fortæller Claus Pedersen, sikkerhedschef hos Aarhus Letbane, i en pressemeddelelse. 

For udover at være testområde for de nye letbanetog er havnestrækningen også stadig en byggeplads.  

"Folk skal huske, at vi stadig er i gang med at bygge Letbanen. Selvom vi er i slutfasen af anlægsarbejdet, kan det være farligt at krydse sporene. Der kan komme store arbejdskøretøjer og ujævne overflader, som man kan falde over – og nu kan der altså også komme et letbanetog forbi," forklarer Claus Pedersen.   

Når letbanesporene står klar til drift 23. september, udgør havnen i Aarhus en helt særlig del af letbanestrækningen.   

"Havnefronten adskiller sig fra resten af strækningen, fordi letbanen kommer til at blande sig med den øvrige trafik uden adskillelse i form af bomme og hegn. De åbne trafikforhold langs havnen i Aarhus giver fodgængere og cyklister mulighed for at krydse letbanesporene langs det meste af havnen," fortæller Claus Pedersen.  

Barrieren mellem by og havn er så småt væk, og det har konsekvenser på byggeplads- og testområdet.  

"Vi ser i stigende grad, at folk krydser letbanesporene på trods af, at der stadig bygges på strækningen. Nu, hvor der også kører letbanetog på havnen, er folk altså nødt til at holde øje med, hvad der sker omkring dem. Derfor har vi også sat røde advarselsskilte op langs hele teststrækningen," siger Claus Pedersen.  

Mens Aarhus Letbane generelt opfordrer alle trafikanter til at følge færdselsreglerne, når de færdes langs letbanestrækningen, kommer der andre spilleregler langs havnefronten i Aarhus.  

Den fri færden langs havnen stiller nye krav til øvrige trafikanter, og her har Aarhus Letbanes sikkerhedschef følgende råd, der også gælder i bygge- og testfasen:  

"Fodgængere og cyklister anbefales at benytte fodgængerovergange, når det er muligt. Skal man krydse letbanesporene, er det vigtigt at huske på, at det er en transportkorridor for både arbejdskøretøjer og letbanetog. Det er altså ikke nogen god idé at færdes på eller lige op ad sporene," forklarer Claus Pedersen.   

Også Letbanen tilpasser sig de snart åbne trafikforhold på strækningen. Letbanen vil nemlig både under testkørsel og almindelig drift køre med lav hastighed. Bliver det nødvendigt, kan letbaneføreren ringe med en klokke eller et horn for at advare fodgængere og cyklister.  

Når Letbanen er i drift, skal fodgængere og cyklister ligeledes nemt kunne fornemme, om de kan komme i vejen for letbanen. Letbanesporene har derfor fået en særlig betonbelægning, og små ”marcipanbrød” i form af afrundede metalstykker på en halv centimeters højde vil komme til at markere, hvor letbanetogene kører.   

"På den ene side er Letbanen et moderne, miljøvenligt og hurtigt transportmiddel – men det er også lydløst, vejer 50 ton, har lang bremselængde og kan ikke undvige, hvis man står i vejen for det," forklarer sikkerhedschefen.  

dp

 

Publiceret: 19. Juni 2017 12:23
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

JP Aarhus
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt